Sonda uliczna - Jak mieszkańcy Gdańska oceniają komunikację miejską? Czy słyszeli już o nowym systemie "Fala"? WIDEO

Daniel Nawrocki
Daniel Nawrocki
Wyszliśmy na ulice Gdańska sprawdzić, co mieszkańcy sądzą o komunikacji miejskiej w Gdańsku. Spytaliśmy również, czy słyszeli już o kontrowersyjnym systemie "Fala" i podwyżkach cen biletów. Opinie mieszkańców są podzielone. Sprawdźcie sami!

"Fala" zbliża się wielkimi krokami

Nowy system komunikacji miejskiej "Fala" zacznie działać już od pierwszego kwietnia. Ma być on spełnieniem wieloletnich obietnic o elektronicznych biletach, które przeniosą Pomorze do przyszłości (lub zdaniem niektórych, teraźniejszości). Po niedawnej prezentacji okazuje się jednak, że technologia ta przyniesie sporo nowych problemów i niejasności. Mieszkańcy już narzekają na wzrost cen biletów, tymczasem to może być tylko wierzchołek góry lodowej nowego systemu w komunikacji.

Walidator systemu "Fala"
Walidator systemu "Fala" DN

Najważniejsze są jednak nowe, wyższe ceny biletów. Cena będzie zależeć od tego, ile przystanków przejedziemy. Jeśli nasza podróż potrwa od 1 do 5 przystanków, bilet normalny wyniesie nas 4,80 zł, a ulgowy 2,40 zł. Od 6 do 10 przystanków będzie to już 5,40 zł oraz 2,70 zł. W przypadku przejazdu o długości ponad 11 przystanków zapłacimy 6 zł i 3 zł.

Jeśli chodzi o bilety okresowe miesięczne, tutaj też czekają nas zmiany. Cena będzie jednak zależna od miasta, w jakim zamierzamy usługę wykupić. W Gdańsku zapłacimy 117 zł (130 bez CHECK IN/OUT), w Gdyni 103 zł (114 bez CHECK IN/OUT), 81 zł w Sopocie, (90 bez CHECK IN/OUT) oraz 108 zł w Wejherowie (120 bez CHECK IN/CHECK OUT).

CZYTAJ TAKŻE:
Mieszkańcy niezadowoleni z kolejnych zmian w komunikacji miejskiej po wejściu systemu "Fala"

Jak będzie działał system Fala?

Aby zintegrowany system usług mobilnych mógł funkcjonować, zostanie utworzony wysokozaawansowany technologicznie system, a w jego centralnej bazie znajdą się m.in. konta pasażerów, informacje o cenach biletów, trasach przejazdów autobusów, tramwajów, trolejbusów i pociągów oraz o rozkładach jazdy. Na kontach pasażerów będą zapisane uprawnienia do ulg i podstawowe dane użytkowników. Każda zarejestrowana w systemie Fala osoba będzie mogła powiązać ze swoim kontem kartę płatniczą, która umożliwi regulowanie należności za przejazdy. Dla osób, które nie posiadają karty płatniczej lub nie chcą dodawać jej do systemu, będzie możliwość zasilenia e-portmonetki.

Pasażer, wsiadając do pociągu, autobusu, tramwaju czy trolejbusu, nie będzie zobowiązany do posiadania tradycyjnego biletu - będzie musiał mieć przy sobie jedynie specjalny identyfikator, który pozwoli systemowi go rozpoznać. Dalej system będzie działał już sam. Przeliczy przejechane przystanki, dopasuje taryfę, naliczy należne ulgi (odpowiednie dla pojazdów komunikacji autobusowej czy dla pociągów), a następnie podsumuje opłaty.

Identyfikacja – podstawa podróży

Identyfikacja pasażera w pojeździe będzie wymagała od niego zameldowania się w pojeździe lub na przystanku kolejowym w specjalnym czytniku (walidatorze). Do wykonania „check in” służyć będzie jeden z czterech nośników: smartfon z aplikacją, karta Fala, karta płatnicza lub papierowy bilet z kodem QR. Pasażer, odbijając się swoim identyfikatorem w pojeździe, da systemowi sygnał, że korzysta z usługi transportowej. Dzięki temu możliwe stanie się automatyczne naliczanie opłat za przejazdy – system rozpozna, kto jedzie, jakim pojazdem się przemieszcza oraz na jakim odcinku odbywa się podróż.

Taryfy po wprowadzeniu Fali

Każdy pasażer korzystający z biletu miesięcznego, wprowadzonego do aplikacji Fala, czyli nieograniczonej liczby przejazdów autobusem, tramwajem oraz koleją skm i pkm w Gdańsku zapłaci 117 zł miesięcznie. Wymogiem utrzymania takiej stawki będzie zameldowanie się w pojeździe podczas rozpoczęcia podróży oraz odmeldowania po jej zakończeniu, czy wykonania tzw. „check in/out”. Pasażerowie "buntownicy", nie chcący korzystać z systemu fala, za bilet miesięczny w Gdańsku zapłacą 130 zł miesięcznie.

Dodatkowo, w systemie będzie obowiązywał 75-minutowy bilet metropolitalny, w ramach którego będziemy mogli poruszać się po całej metropolii, a zapłacimy za rzeczywistą ilość przejechanych przystanków. Udogodnieniem jest również wprowadzenie biletu hybrydowego, dla osób korzystających z komunikacji zbiorowej sporadycznie. W tym przypadku będzie możliwość zakupu 20 biletów 75-minutowych, gdzie jeden z nich będzie kosztował nas 4,80 zł. Do wyboru będzie również 40 takich biletów, wówczas za jeden zapłacimy 4,50 zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie