Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Szybka Kolej Miejska, a przepływ informacji wolny

Redakcja
Utrudnienia w ruchu SKM zdarzają się często. Równie często jak brak informacji na temat zmian w rozkładzie czy opóźnienia pociągów. Ma się to zmienić, bo SKM szykuje wiele nowości.

- Dobry wieczór. Zgodnie z rozkładem jazdy, kolejka ta jedzie do Lęborka, jednak z przodu pociągu przeczytałem, że tylko do Wejherowa... O co chodzi? - zapytałem kierownika jednego z pociągów SKM.
- Tak, ta kolejka jedzie tylko do Wejherowa - odpowiada.
- Na rozkładzie jest Lębork, bilet też mam do Lęborka - dopytuję.
- W Godętowie był jakiś wypadek, jeden pociąg nie zjechał z trasy, a my wskoczyliśmy na jego miejsce, ale jedziemy tylko do Wejherowa - mówi kierownik.
- To jak mam się dostać do Lęborka? - pytam.
- Może będzie jechać jakaś kolejka później, z opóźnieniem - usłyszałem.

Z jakim opóźnieniem? Czy na pewno będzie jechać? Tego już się nie dowiedziałem. Po wymianie kilku telefonów Lucyną Bujnicką, rzeczniczką Szybkiej Kolei Miejskiej, udało się ustalić, że kolejka do Lęborka rzeczywiście przyjedzie, ale pół godziny później. Niestety, na żadnym z przystanków SKM nie było słychać, ani widać komunikatu dotyczącego zmian. Na stacji w Wejherowie też nikt nic nie wiedział.

Czy w przypadku nagłych wydarzeń, które uniemożliwiają ruch zgodnie z rozkładem, (ostatnio np. znalezienia niewypału na Zaspie, czy ciała leżącego przy torach na Żabiance) jest możliwość, żeby poinformować pasażerów o opóźnieniach i zmianach?

Problem z kontrolą "usługi wygłaszania komunikatów"

Jeżeli chodzi o brak informacji na stacjach dalszych niż Rumia Janowo, SKM nie ma wpływu na "usługę wygłaszania komunikatów".

- Wykonuje to dla nas Pomorski Zakład Przewozów Regionalnych i Zakład Polskich Linii Kolejowych w Gdyni - tłumaczy Leopold Naskręt, naczelnik Wydziału Marketingu i Umów SKM. - W aktualnie funkcjonującym systemie informowania podróżnych, nie ma z naszej strony możliwości "podglądu" i sprawdzenia, czy komunikaty są w ogóle podawane i jak są przekazywane na poszczególnych stacjach i przystankach, w przypadku zakłóceń i zmian rozkładu jazdy pociągów..

Nadzieja w jednolitym systemie informacji audiowizualnej

- Spółka już buduje jednolity system informacji audiowizualnej, w niedalekiej przyszłości całkowicie zarządzany przez Szybką Kolej Miejską - wyjaśnia Naskręt. - W tym też zakresie przebiegają prace modernizacyjne we wszystkich naszych remontowanych obiektach. W elementy systemu jednolitej informacji audiowizualnej został już wyposażony przystanek SKM w Gdańsku Oliwie, niestety, jeszcze nie działający w sieci - dodaje.

Rozwój SKM do 2012

Zgodnie z planem, poza jednolitym systemem informacji powstanie system sterowania ruchem, który ma umożliwić częstsze niż obecnie kursowanie kolejek. Prezes SKM, Andrzej Osipów, zapowiadał niedawno, że już w lutym ruch pociągów pomiędzy Gdynią Główną i Gdynią Orłowo będzie sterowany zdalnie. Natomiast do końca roku system ma działać pomiędzy Gdynią Główną i Gdańskiem Oliwą.

Projekt "Rozwój SKM" zakłada, że system zdalnego sterowania ruchem będzie funkcjonował na całej linii SKM 250, czyli od Gdańska Głównego do Rumi. W jego ramach, przed Euro 2012, powstaną nowe tory postojowe, do remontu pójdą 22 składy kolejek i zostaną odnowione przystanki: Gdańsk Wrzeszcz, Żabianka i Politechnika, Sopot i Sopot Wyścigi, a także Gdynia Wzgórze św. Maksymiliana. Łączny koszt projektu to 262 mln zł, z czego prawie połowa będzie pochodzić z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto