Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Trasa Słowackiego przy PGE Arenie: Budowa ronda przy Marynarki Polskiej i Uczniowskiej [ZDJĘCIA]

red.
Trwa budowa nowego, wielopoziomowego skrzyżowania przy PGE Arenie. Ma tam powstać największe rondo w Polsce. W tym rejonie funkcjonuje komunikacja zastępcza. Utrudnienia mają się skończyć latem tego roku. Jak wyglądają prace na początku lutego?

Pod koniec stycznia wstrzymany został ruch tramwajowy w Letnicy, w związku z przebudową skrzyżowania ul. Marynarki Polskiej i ul. Uczniowskiej. Prace prowadzone są w ramach IV zadania budowy Trasy Słowackiego. Rondo na Węźle Marynarki Polskiej będzie miało średnicę zewnętrzną 130 m. W skład tego zadania wchodzi także budowa tunelu pod Martwą Wisłą. Kończą się właśnie prace związane z wykonywaniem szybu startowego dla maszyny TBM, która wywierci tunel.

Gdańsk. Podpisano umowę na budowę ostatniego odcinka Trasy Słowackiego z tunelem pod Martwą Wisłą

Rozpoczął się też demontaż torowiska. Trzeba także przełożyć uzbrojenie terenu - sieci, a także wybudować tzw. „wanny” oraz płytę przejazdową dla obiektów inżynierskich na Węźle Marynarki Polskiej.

Nowe torowisko będzie równolegle odsunięte od osi w kierunku Martwej Wisły o około 16 metrów. Zaprojektowany przystanek tramwajowy znajduje się na wysokości wejścia na teren stadionu Gdańsk Letnica, w miejsce likwidowanego przystanku na skrzyżowaniu ulic: Marynarki Polskiej i Uczniowskiej.

Trasa Słowackiego - ZDJĘCIA/ FILMY / INFORMACJE

Przystanek tramwajowy ma mieć perony długości czynnej min. 90 m w obu kierunkach jazdy, umożliwiające jednoczesną obsługę dwóch zestawów tramwajowych (2x45m). Szerokość projektowanych peronów tramwajowych w obu kierunkach wynosi 9.5 m. Będą tam zlokalizowane po trzy wiaty dla pasażerów, jadących w każdym kierunku.

Komunikacja w Letnicy. Jakie zmiany wprowadzono?

Tramwaje dwukierunkowe

Koncepcja funkcjonowania komunikacji miejskiej w czasie robót zakłada utrzymanie ruchu tramwajowego od strony Węzła Kliniczna tylko do przystanku "Mostostal". Technologia obsługi czynnego odcinka trasy tramwajowej przewiduje eksploatację taboru dwukierunkowego (tj. tramwaje typu N8C), który będzie wykorzystywał specjalnie zamontowany rozjazd nakładkowy celem zmiany toru, co również wymusza konieczne zmiany w układzie linii tramwajowych (z uwagi na fizyczne ograniczenia dowolnego „wyprzedzania się” tramwajów na przystanku „Mostostal”).

Zmiany na liniach tramwajowych

Funkcjonowanie linii 4 (Zaspa-Nowy Port) oraz 14 (Centrum-Nowy Port) zostanie zawieszone, natomiast trasa linii nr 7 zostanie zredukowana do odcinka Łostowice/Świętokrzyska – Mostostal i dodatkowo zasilona linią tymczasową 97 na trasie Chełm Witosa – Mostostal, dzięki czemu możliwe będzie utrzymanie niezbędnej wysokiej częstotliwości kursów co 5 minut w godzinach szczytu na najbardziej obciążonym odcinku, tj. między przystankami Centrum – Letnica. Dodatkowo częściej pojadą tramwaje z Chełmu w kierunku Centrum, co poprawi komfort podróżowania.

Tramwaje linii 10 zostaną skierowane na trasę Siedlce – Jana z Kolna – Kliniczna - Zaspa. W konsekwencji istotnie polepszona zostanie oferta w relacji Zaspa – Śródmieście , natomiast mieszkańcy Zaspy i Dolnego Wrzeszcza (korzystając z linii 8 i 10) w godzinach szczytu częściej dojadą do przystanku „Twarda”, gdzie będą mieli bogatą ofertę tramwajów linii 7 i 97 w kierunku „Zielonego Trójkąta” i Letnicy.

Korekcie ulegną wszystkie rozkłady jazdy linii 3 i 8. Korekta dotyczy jedynie tras wyjazdów i zjazdów z/do zajezdni Nowy Port, które dotychczas były realizowane na trasie przez Letnicę a będą wykonywane przez Brzeźno - al. Hallera.

Dodatkowo zachęcamy mieszkańców Nowego Portu do skorzystania z kursów linii tramwajowych 3, 7, 8 i 97 wyjeżdżających z zajezdni Nowy Port trasą przez ul. Oliwską i Brzeźno.

Między Nowym Portem a Letnicą pojadą autobusy

Podstawowej linii T4 na trasie: Nowy Port (pętla jak linia 148) – Władysława IV - Na Zaspę - Rybołowców - Wolności - Plac Wolności - Marynarki Polskiej - Mostostal - Marynarki Polskiej - Plac Wolności - Wolności - Władysława IV - Nowy Port (pętla jak linia 148).

Linii uzupełniającej T5 na nowej trasie Nowy Port (pętla jak linia 148) – Władysława IV - Na Zaspę - Rybołowców - Wolności - Plac Wolności - Marynarki Polskiej - Mostostal – Żaglowa – Pokoleń Lechii - „Węzeł Harfa” – Nowa Uczniowska - Skrzyżowanie al. Hallera / Uczniowska - Nowa Uczniowska - „Węzeł Harfa” - Pokoleń Lechii - Żaglowa - Mostostal - Marynarki Polskiej - Plac Wolności - Wolności - Władysława IV - Nowy Port (pętla jak linia 148). Wstępnie, linia T5 będzie funkcjonować jedynie w dni powszednie (za wyjątkiem pojedyńczych kursów technicznych w soboty i święta) w godz. 05:00-18:00.

W godzinach szczytu obie linie na wspólnym odcinku (Nowy Port – Mostostal) będą funkcjonować łącznie co 5 minut. Warto zwrócić uwagę, że poprzez uruchomienie linii T5 zaoferowana zostanie szybka komunikacja między węzłem przesiadkowym „Al. Hallera” (np. na linie 124, 148 i 188 lub linie tramwajowe 3 i 5) a Letnicą i Nowym Portem.

Ważność biletu na jeden przejazd

Zgodnie z uchwałą Rady Gdańska w sprawie ustalenia zasad taryfowych, w przypadku wprowadzenia zastępczej komunikacji, bilet na jeden przejazd zachowuje ważność w innym, najbliższym pojeździe zmierzającym w kierunku przystanku końcowego po stałej linii. Zasada ta dotyczy wszystkich przypadków, gdy organizowana jest komunikacja zastępcza lub występuje awaria pojazdu.

Co zostanie zrobione na IV etapie budowy Trasy Słowackiego?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto