Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Gdynia Główna: Prace idą pełną parą [zdjęcia]

Maciej Czarniak
Maciej Czarniak
Od naszej ostatniej wizyty na dworcu Gdynia Główna minęło pół ...
Od naszej ostatniej wizyty na dworcu Gdynia Główna minęło pół ... Maciej Czarniak
Od naszej ostatniej wizyty na dworcu Gdynia Główna minęło pół roku. Przez ten czas zmieniło się bardzo dużo.

Na pierwszy rzut oka wszędzie ciągle zalega kurz i gruz, ale to tylko pozory. Wystarczy kilka minut, żeby przekonać się jak wiele już uległo zmianie. Co do tego, wątpliwości nie pozostawiają też słowa kierownika budowy Wojciecha Stasiaka, który długo może mówić o tym, ile zmieniło się w każdym miejscu.

Handel pod ziemię

- Aby wykonać windy w istniejącym budynku musimy najpierw skuć strop na wyższą kondygnację, następnie zainstalować elementy windy i odtworzyć strop - opowiada Wojciech Stasiak. - Do wykonania mamy 6 wind więc trzeba wykonać to 20 razy i przy każdym stropie musimy ręcznie wciągnąć 6 ton szalunku piętro wyżej - dodaje.

Ale windy to nie jedyna nowość. Z holu przed kasami i naprzeciwko wejścia na dworzec całkowicie zniknie handel. Będą tam tylko dębowe ławy i stoliki dla podróżnych i przede wszystkim dużo wolnej przestrzeni. Okazyjnie będą mogły pojawiać się tam performance artystyczne czy wernisaże. Handel przeniesie się natomiast na nieistniejący wcześniej poziom -1, na którym wylewane są już powoli posadzki i kładzione tynki. Na tym poziomie będą wyeksponowane również podziemne fragmenty dworca kolejowego z 1939 roku.

Są perełki

A dla smakoszy znów otworzy się restauracja na lewo od wejścia na dworzec. W marcu na ścianach sali restauracyjnej odnaleziono historyczne mozaiki. Wypolerowane są już posadzki, a właśnie kończą się prace nad filarami. Marmurowe fragmenty ścian też są już gotowe, a w połączeniu z niezwykłym sufitem sala z pewnością będzie robić wrażenie.

Zdarza się też przypadkowo odkryć perełki takie jak podziemny kompleks bunkrów, który ciągnie się pod torami PKP i SKM, czy zabytkowa już ściana z 1926 roku.

- Prowadzimy zabiegi, aby można było tę ścianę wyeksponować i aby stała się świadectwem tamtych czasów - mówi Wojciech Stasiak. - Zostanie odsłonięta, odrestaurowana i po ukończeniu prac będzie ją można podziwiać na własne oczy.

Przebudowa dworca kolejowego Gdynia Główna powinna potrwać do kwietnia 2012 roku. Jej koszt to ponad 40 milionów złotych pochodzących z Unii Europejskiej.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto