Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

OPAT: Estakadą? Wykopem? A może tunelem?

Redakcja
Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej, taką nazwę ma nosić planowana trasa łącząca od północy koniec istniejącej Obwodnicy Trójmiasta z Redą. Pokaż OPAT na większej mapie
Juwenalia 2009 w Trójmieście: wszystkie imprezy w jednym miejscu

Ma to być trasa szybkiego ruchu o standardach zbliżonych do standardów istniejącej Obwodnicy Trójmiasta. Budowa OPAT-u jest konieczna do rozładowania ciągle powiększającego się ruchu ulicznego na obecnej trasie "przez miasto". Planiści koniec budowy określają na 2015 rok, ale mają jeszcze przed sobą wiele przeszkód, które muszą pokonać.

Konsultacje społeczne

We wtorek, 5 maja, w Gimnazjum nr 3 w Gdyni odbyły się konsultacje społeczne dotyczące przeprowadzenia odcinka trasy przez Gdynię. Mimo kiepskiej akustyki sami gimnastycznej, organizatorzy konsultacji wybrali właśnie tę szkołę ponieważ mieści się ona w bezpośrednim sąsiedztwie budowanej trasy.

Przedstawiciele firmy WYG International na spotkaniu przedstawili zgromadzonym trzy warianty przeprowadzenia trasy na odcinku od skrzyżowania Morskiej z Obwodnicą Trójmiasta (w projekcie powstający węzeł otrzymał nazwę - węzeł Chylonia), wzdłuż ulicy Południowej, przekraczająca linię kolejową, wzdłuż ulicy Północnej do skrzyżowania z projektowaną trasą Czerwoną łączącą OPAT z Estakadą Kwiatkowskiego.

Wariant 1 - wykop

Pierwszym wariantem przedstawionym na konsultacjach było przeprowadzenie głębokiego wykopu od Morskiej do linii kolejowej. W takim wariancie trasa przebiegłaby pod ulicą Morską, oraz pod ulicą Chylońską. Węzły z ulicami Morska, Hutnicza i trasa Czerwona.

Wariant 2 - estakada

W wariancie drugim był rozważany przebieg trasy nad ulicą Morską i później estakadą przez całą długość gdyńskiego odcinka. Plusami tego rozwiązania jest niewątpliwie łatwość budowy oraz zmniejszenie kosztów. Umożliwia też dobudowanie tzw. pasów serwisowych ułatwiających wjazd i zjazd. Lecz jest to najgorsze rozwiązanie dla okolicznych mieszkańców. Wysokość estakady przykryłaby niską zabudowę ulicy Południowej. Mieszkańcy najniższych kondygnacji istniejących tam budynków, widzieli by przed oknami las słupów podtrzymujących możliwe, że nawet do 10 pasów jezdni (licząc z pasmami serwisowymi i zjazdami).

Wariant 3 - wykop

Ostatni przedstawiony przez WYG International wariant był bardzo podobny to pierwszego z tą różnicą, że nie przewidywał węzła drogowego z ulicą Hutniczą.

Zgromadzeni w sali gimnastycznej mieszkańcy pobliskich bloków i domów w większości popierali budowę OPATu, dostrzegali wszystkie plusy i konieczność budowy, lecz wymienione 3 warianty im nie odpowiadały. - Przedstawione warianty nie tylko przetną naszą dzielnicę na dwie części, ale również będą powodować hałas i zanieczyszczenia - twierdził będący na sali mieszkaniec ulicy Południowej.

A może jednak tunel?

Te problemy w dużej mierze rozwiązałoby wybudowanie trasy na tym odcinku w tunelu. W mniejszym stopniu przedzieliłoby dzielnicę na dwie części (łatwy przejazd, przejście), w znacznym stopniu ograniczyłoby hałas, a także można by zastosować specjalny system odprowadzania spalin.

Według Grzegorza Długosza z firmy WYG International były rozpatrywane również warianty płytkiego, a nawet głębokiego tunelu, jednak taka budowa jest o wiele droższa i bardziej czasochłonna. Obecny na konsultacjach wiceprezydent Gdyni, Marek Stępa, próbował wytłumaczyć mieszkańcom uciążliwości budowy tunelu, jednak zwolennicy jego budowy wznieśli okrzyk, że przeżyją uciążliwości budowy, żeby mieć później lepsze warunki.

Budowa płytkiego tunelu polegałaby w prostych słowach na przykryciu wykopu dachem i ziemią, natomiast budowa głębokiego tunelu to przekopanie się nie naruszając zbytnio powierzchni ziemi. Jest to zdecydowanie droższe rozwiązanie.

Odszkodowania?

Z sali padało też wiele głosów o zmniejszeniu wartości ich domów i mieszkań. Pytano o odszkodowania z tego tytułu. Wiceprezydent Marek Stępa tłumaczył, że grunt, na którym ma powstać trasa zostanie wykupiony po cenach rynkowych ustalonych przez niezależnego eksperta. Jednak nie mają podstawy prawnej aby wypłacać odszkodowania osobom mieszkającym dalej. Miejsce przeprowadzenia jezdni nie tyle co jest wytyczone od wielu lat, ale nawet widać gołym okiem którędy ma przebiec - stąd trudno będzie udowodnić mieszkańcom, że nie wiedzieli o wcześniejszych planach powstania trasy.

Stowarzyszenie dla OPATu

Na konsultacjach pojawili się też przedstawiciele powstałego niedawno stowarzyszenia na rzecz budowy OPATu. Zachęcali oni do podpisania petycji do władz centralnych, aby Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej nadać status drogi krajowej. Pomogłoby to w pozyskiwaniu funduszy na budowę trasy, która może kosztować nawet półtora miliarda złotych.

Czytaj też:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto