Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

PKP: Gdynia za nami, Gdańsk i Sopot przed nami

Patryk Szczerba
Patryk Szczerba
Skończył się pierwszy etap remontu stacji Gdynia Główna, a niebawem ruszają prace na dworcu. Podobnie ma być w Sopocie i Gdańsku.

I etap modernizacji stacji Gdynia Główna stanowi część przebudowy całej linii kolejowej E 65 łączącej Warszawę z Gdynią. Po zakończeniu wszystkich prac pociągi mają jeździć ze stolicy nad morze w nieco ponad dwie godziny. Na razie przyspieszyły w Gdyni, gdzie mogą przejeżdżać z prędkością 60 km/h. Do tej pory jeździły 20 km/h wolniej.

Zmiany konieczne, choć niewidoczne

- Wymienione zostały urządzenia sterowania ruchem kolejowym, sieć trakcyjna oraz nawierzchnia torowa z podtorzem i odwodnieniem. Dodatkowo powstało jedno przejście dla pieszych pod torami i dwa przepusty - wylicza Ewa Symonowicz-Ginter, rzecznik prasowy oddziału regionalnego Polskich Linii Kolejowych S.A. w Gdańsku.

W sumie przebudowano 13 km sieci trakcyjnej, 5,7 km toru, 45 rozjazdów. Dla wielu pasażerów te zmiany mogą być niewidoczne, a co za tym idzie niepotrzebne. Kolejny etap modernizacji będzie już dotyczył bezpośrednio peronów i wiat.

- Przebudowane zostaną wszystkie peronów na stacji. Pojawią się wiaty peronowe oraz windy dla osób niepełnosprawnych. Nowy wygląd zyska też przejście podziemne dla pieszych łączącego budynek dworca z ulicą Morską - mówi Symonowicz-Ginter.

Dobrą wiadomością dla mieszkańców Gdyni będzie zainstalowanie ekranów akustycznych chroniących przed hałasem pociągów. Razem z drugim etapem modernizacji stacji, która ma zakończyć się w 2013 roku i kosztować 475 mln euro ma ruszyć remont dworca w Gdyni.

Na Euro 2012

Mimo, że przetarg na remont został oprotestowany przedstawiciele PKP potwierdzają, że do końca roku zdążą uporządkować sprawy formalne, by modernizacja rozpoczęła się zgodnie z planem.


W Gdyni remont dworca rozpocznie się w przyszłym roku.


- Prowadzone będą prace modernizacyjne, wymieniona zostanie stolarka okienna, stolarka drzwiowa - wymienia Adam Neumann, zastępca dyrektora oddziału PKP Dworce Kolejowe w Gdańsku.

Dodatkowo do dworca mają zostać dobudowane kondygnacje, uporządkowane piwnice, a także mają pojawić ruchome schody.

- Renowacja może być uciążliwa dla pasażerów. Będziemy prawdopodobnie etapami zamykali dworzec. Według harmonogramu prace powinny zakończyć się w grudniu 2011 roku, tak, by dla wszyscy w pełni mogli skorzystać z dworca w czasie Mistrzostw Europy w piłce nożnej w 2012 roku - dodaje Neumann.

Gdańsk remontuje bez PKP

Tymczasem remont dworca w Gdańsku już trwa. Na razie remontowana jest część tunelu pod Podwalem Grodzkim należąca do miasta.

Obiekt został pomalowany i przystosowany do poruszania się po nim osób niepełnosprawnych. Przy wejściach od strony Empiku i Dworca Głównego staną specjalne platformy, dzięki którym osoby mające problem z poruszaniem się, będą mogły swobodnie zejść na dół.


W Gdańsku remont tunelu pod Podwalem Grodzkim jest na ukończeniu.


W tunelu pozostały boksy handlowe w kolorze żółto-szarym. Miasto wydzierżawi je kupcom. Dwa stanowiska urząd zachowa dla siebie. Prawdopodobnie staną tam punkty promocji Gdańska. Na razie nie wiadomo, kiedy rozpocznie się druga część tunelu, która należy do PKP. Zostanie ona odnowiona prawdopodobnie w 2010 roku. Przedstawiciele PKP zapewniają, że ta część dworca zostanie odnowiona w ramach modernizacji trasy Gdynia - Warszawa.

Przed Euro 2012 ma też ruszyć remont dworca we Wrzeszczu, jednak najpierw musi powstać projekt architektoniczny, na któy przetarg zostanie ogłoszony w I kwartale 2010 roku.

Pięć lat na zmiany w Sopocie

Również Sopot, oprócz modernizacji stacji SKM, przygotowuje się do remontu budynku dworca. Ma on zyskać zupełnie nowy wygląd, podkreślający coraz większą nowoczesność miasta.

- Projekt jest bardzo złożony, całościowo obejmuje infrastrukturę położoną naokoło planowanego budynku dworca, np. dodatkowy tunel - tłumaczy Magdalena Jachim, rzeczniczka Urzędu Miasta Sopotu.


Nowe oblicze sopockiego dworca pasażerowie i turyści zobacza za pięc lat.


Urzędnicy chcieliby, aby sopocki dworzec zmienił się w podobne do warszawskich Złotych Tarasów centrum handlowo-hotelowo-biurowe. Inwestycja ma zostać zrealizowana w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego przy udziale miasta, PKP i prywatnego inwestora.

Nowe oblicze sopockiego dworca pasażerowie mają poznać za pięć lat.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto