MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Prezes SKM: Przepraszam za niedogodności

Redakcja
O problemach z remontami sopockich peronów rozmawiamy z Maciejem Lignowskim, prezesem Szybkiej Kolei Miejskiej.
Raport: Remonty peronów SKM w Sopocie

Jak to jest, że nowo położone płyty na peronie w Sopocie wyglądają na zniszczone? Jak pan ocenia postęp tych remontów?

Te perony to miejsca odprawy podróżnych i jednocześnie place budowy, które są w gestii wykonawcy. Prowadzonych jest tam szereg prac w tym oczywiście wymiana płyt peronowych. Chciałbym, aby w tej chwili nie oceniać tego jak wyglądają poszczególne elementy infrastruktury tam zabudowane. Inwestycja jeszcze trwa i myślę, że najwłaściwszym momentem na wydanie oceny będzie moment odbioru i przekazania do eksploatacji.

Pomijając już wszystkie niedogodności związane z remontami, to jestem zdania, że dobrze się stało, iż mieliśmy tak srogą zimę. Ona daje swego rodzaju sprawdzian dla rozwiązań, które są nowe lub są modyfikacją rozwiązań starszych, ale sprawdzonych. Faktem jest, iż sroga zima pozostawiła swoje „piętno” np. na położonych płytach peronowych. Płyty te zostaną wymienione na nowe, natomiast uszkodzone zostały przekazane do instytutów badawczych, aby ostatecznie ustalić, co spowodowało takie uszkodzenia? Dzięki srogiej aurze uniknęliśmy problemów z ewentualnymi roszczeniami gwarancyjnymi po ostatecznym odbiorze inwestycji. Oczywiście wolelibyśmy uniknąć takich sytuacji, ale niestety w trakcie takich inwestycji tego typu sytuacje mogą wystąpić.

Sto razy słyszeliśmy już, że wszystkiemu winna jest zima. Nie można było tych remontów przeprowadzić w innym terminie?

Z kilku powodów niestety nie. Po pierwsze, pieniądze z jakich współfinansujemy te inwestycje pochodzą z Funduszu, który trzeba wydatkować i jednocześnie rozliczyć w danym roku kalendarzowym, to znaczy do 15 grudnia danego roku.

Po drugie, wynik przetargu na modernizację peronu na przystanku Sopot Wyścigi został "oprotestowany" i roboty na tym peronie zostały rozpoczęte z trzy miesięcznym opóźnieniem, co spowodowało, że weszliśmy z pracami właśnie w okres zimowy.

Po trzecie, inwestycje o których mówimy są jednym z elementów Projekt "Rozwój szybkiej kolei miejskiej w Trójmieście", który ma określony harmonogram. Zgodnie z nim, do czerwca 2012 roku, musimy zdążyć z wyremontowaniem peronów w Sopocie, na Wyścigach, we Wrzeszczu, na Politechnice, Żabiance i Gdyni Wzgórzu Św. Maksymiliana.

W tym okresie planujemy też przedłużyć linię SKM ze stacji Gdańsk Główny do stacji Gdańsk Śródmieście oraz kompleksowo zmodernizować system sterowania ruchem pociągów na linii SKM. Siłą rzeczy okres jest mocno napięty, a proszę pamiętać, że w między czasie Polskie Linie Kolejowe będą remontowały tory i perony na linii biegnącej równolegle do linii SKM od Gdańska Głównego do Gdyni Głównej i w związku z tym część pociągów jest planowanych do jazdy po linii SKM na tym odcinku!. Dla nas czerwiec roku 2012 to dead line, w którym wszystko powinno być gotowe.

Mieszkańcy, w licznych komentarzach, nie odbierają tego ze zrozumieniem...

Naprawdę przepraszam podróżnych za wszelkie niedogodności, natomiast wierzę, że to co robimy w tej chwili będzie nam służyło przez kolejne kilkadziesiąt lat. To akurat nas dotykają te wszystkie problemy i trudności, ale z drugiej strony, w 2012 roku będziemy po modernizacji prawie wszystkich peronów na odcinku Gdańsk Główny - Gdynia Główna. Wszyscy pamiętamy co się działo w 2007 roku, w centrum Gdańska, w trakcie remontu głównej arterii - praktycznie cały ruch samochodowy był sparaliżowany. Jednak dzisiaj już nikt o tym nie myśli, bo dzięki tej modernizacji naprawdę dużo się zmieniło na lepsze. Mam nadzieję, że po roku 2012 większość z naszych podróżnych nie będzie pamiętała o utrudnieniach jakie dzisiaj ich spotykają podczas codziennego korzystania z naszych usług.

Czyli kiedy zakończą się prace na peronach w Sopocie?

Zgodnie z umową, remont na Wyścigach powinien być zakończony z końcem lutego, natomiast w Sopocie pod koniec miesiąca maja. Przewidujemy jednak, że prace będą przedłużone o 3 miesiące. Jednakże zarówno inwestor, jak i wykonawcy zrobią wszystko, aby wszelkie roboty w zasadniczych elementach były wykonane do chwili rozpoczęcia wakacji, tak aby podróżni nie odczuwali jakichkolwiek negatywnych skutków prac wykończeniowych. Jeżeli nie będzie kolejnych nawrotów zimy, a szczególnie niskich mrozów, to samo zejście na peron Sopot Wyścigi powinno zostać oddane do ruchu w okolicach świąt Wielkiej Nocy, a wejście na peron w Sopocie od strony ulicy Marynarzy pod koniec marca. Jednak z uwagi na fakt, iż od strony ulicy Marynarzy będzie budowana winda na peron, mogą wystąpić kilkudniowe utrudnienia w komunikacji z tej strony peronu, a tunel będzie częściowo zwężony jeszcze przez najbliższe trzy miesiące.

Jest to pierwsza część wywiadu z Maciejem Lignowskim, prezesem Szybkiej Kolei Miejskiej. W drugiej części porozmawiamy o planach SKM na najbliższe trzy lata.

Zobacz jakie możliwości daje Ci MMTrojmiasto.pl >>

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Piknik motocyklowy w Zduńskiej Woli

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Prezes SKM: Przepraszam za niedogodności - Gdańsk Nasze Miasto

Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto