Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Trasa Słowackiego będzie tańsza dzięki... kryzysowi

Redakcja
GIKE 2012 zaoszczędzi ponad 5,5 mln złotych na budowie Trasy Słowackiego, która do Euro 2012 ma połączyć lotnisko ze stadionem.

Wszystko dzięki temu, że kryzys dopadł także firmy, które miały wykonać dokumentację pod przyszłą budowę.

- Szacowaliśmy, że na wykonanie potrzebnej dokumentacji będziemy musieli przeznaczyć mniej więcej pięć razy więcej - mówi dla MM Trójmiasto Barbara Bradke-Sobieniak, kierownik Działu Przygotowania Projektów GIKE 2012. - Po podpisaniu umowy zwycięzca przetargu będzie miał 15 miesięcy na wykonanie swojej pracy.

Milion zamiast sześciu

A zwycięzcą okazała się firma MGGP, która zaoferowała wykonanie dokumentacji za 1,284 mln złotych, podczas gdy spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne Euro 2012 miała do dyspozycji 5,978 mln złotych.

MGGP nie była odosobniona w tak niskiej ofercie. Z jedenastu ofert tylko firma Scott Willson oferowała kwotę zbliżoną do blisko sześć milionów. Pozostałych dziesięć ofert nie przekraczało trzech milionów.

Trasa Słowackiego (wcześniej zwana Nową Słowackiego) będzie rozpoczynać się przy lotnisku lub na Matarni, gdzie będzie płynnym przejściem drogi ekspresowej S-6. Koniec trasy zaplanowano na wysokości atadionu w Letnicy, gdzie będzie przechodziła w Trasę Sucharskiego i później tunelem pod Martwą Wisłą i przez Most Wantowy. Prawdopodobnie odcinek ze stadionu do tunelu i mostu nazywany będzie Trasą Słowackiego, a dopiero dalej Trasą Sucharskiego.

Będzie taniej?

Koszt budowy obu tras wyniesie ok. 2 miliardów złotych. Odcinek lotnisko-stadion zostanie wybudowany do 2012, a ciąg dalszy do Olszynki, do końca 2014. Jest więc ogromna szansa, że podczas Euro 2012 będzie można sprawnie przetransportować się samochodem i autobusem z lotniska na piłkarską arenę.

Przypomnijmy, że to już druga sytuacja, w której pojawiają się oszczędności podczas budowy nowych inwestycji przed Euro. Kilka miesięcy temu spółka BIEG 2012 zaoszczędziła ok. 150 mln złotych przy przetargach na prace ziemne i budowlane na stadionie w Letnicy. Czy to pozytywny trend dla budowania w Gdańsku?

- Ciężko powiedzieć czy kolejne inwestycje będą tańsze - mów Bradke-Sobieniak. - Przy Trasie Słowackiego zaoszczędzimy, ale już np. cena budowy tunelu będzie mniej więcej taka sama jak zakładaliśmy. Wszystko zależy od konkretnej sytuacji, ale najważniejsze, żebyśmy budowali dobrze i trwale, a nie tanio i byle jak - zakończyła.

Czytaj też:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wywiad z prezesem Jagiellonii Białystok Wojciechem Pertkiewiczem

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto