Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

24-tonowy kret wierci kanał odwodnieniowy w Letnicy

Arek Gancarz
fot. Przemek Świderski
Nowatorską metodę układanie kanału zastosowano przy odwadnianiu Letnicy. Specjalna maszyna, tzw. kret wierci i układa 3 metry pod ziemią tunel o przekroju 1,97 metra. Zakończenie prac przewidziano na październik 2011.

Pod ulicą Wielopole w Letnicy rozpoczęła pracę specjalna maszyna do mikrotunelingu. Urządzenie wwierca się w grunt i układa kanalizację deszczową, która ma zbierać wody opadowe z terenu dzielnicy od stadionu po spust do Martwej Wisły. To druga - po mikrotunelingu pod lotniskiem Rębiechowo - tego rodzaju inwestycja na Pomorzu. Budowa odwodnienia zaawansowana jest obecnie w 30 proc.

Inwestycja przewiduje ułożenie 1660 metrów kolektora o przekroju 1,6 metra (blisko 1490 m metodą mikrotunelingu), 105 m rurociągów tłocznych, 710 m nowej nawierzchni ul. Wielopole i Wiślnej, zbudowanie dwóch zbiorników retencyjnych o pojemności 2,4 tys. m3 i 540 m3 oraz przebudowę istniejącej infrastruktury gazowej, wodociągowej i mediów. Nowy kanał pozwoli odciążyć istniejący kanał deszczowy Warzywód III, który nie wytrzymałby obciążenia z Letnicy po powstaniu stadionu z infrastrukturą.

- Zdecydowaliśmy się na metodę mikrotunelingu z wielu powodów. Pozwala to prowadzić prace bez zamykania i rozkopywania ulic. Odpadają koszty energii, która potrzebna byłaby do odpompowywania wody podczas prac tradycyjnymi metodami. No i nie musimy płacić odszkodowań okolicznym przedsiębiorstwom (m.in. Orlen, Pollytag, stocznia, terminal kontenerowy), które musiałyby zawiesić działalność na czas budowy - mówi Iwona Żygowska, wiceprezes spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne. - Rachunek wychodzi na zero, bo koszt prac metodą mikrotunelingu (41 mln 305 tys. 540 zł - przyp. red.) wyszedłby tyle samo co tradycyjnymi metodami, a oszczędzamy czas i nerwy.

- Prace przeprowadzamy metodą mikrotunelingu, bo gdyby teren był odwadniany w inny sposób, okoliczne tereny mogłyby się zapaść - dodaje inżynier ds. instalacji Wiesław Chojnacki.

Układanie kanału ma zostać zakończone przed pierwszym meczem na PGE Arenie w czerwcu br. Do października zmodernizowane zostaną ul. Wielopole i Wiślna. Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum Hydrobudowy Gdańsk, Energopolu Szczecin i Firmy Budowlano-Drogowej MTM z Gdyni.

Co ciekawe, 24-tonowa maszyna (1,97 przekroju i 7,9 m długości) do mikrotunelingu to mniejszy brat "kreta", który zostanie wybudowany specjalnie do wydrążenia tunelu pod Martwą Wisłą. Będzie on miał średnicę ponad 12 i długość 60 m.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto