Nowe informacje ws. systemu Fala
InnoBaltica wraz z Asseco Data Systems prognozują, że w drugim półroczu 2024 nastąpi czas pełnego ustabilizowania działania systemu w komunikacji miejskiej, czyli w autobusach, trolejbusach i tramwajach. Przypomnijmy, że dotychczas system funkcjonuje w Trójmieście, Pucku, Chojnicach, Słupsku, Lęborku oraz Władysławowie. Ciągle wdrażane mają być poprawki jeżeli chodzi o sprawność walidatorów, czyli urządzeń FALI w pojazdach. Co ciekawe, pasażerowie najchętniej decydują się korzystanie z Fali poprzez własne karty płatnicze.
– Szacujemy, że ok. 90% dotychczasowych transakcji realizowanych zostało w systemie z wykorzystaniem osobistych kart płatniczych przykładanych właśnie do naszych urządzeń. Oczywiście, z czasem te proporcje mogą ulec zmianie. Użycie karty płatniczej w pojeździe to najprostsza forma zakupu biletu, ponieważ nie wymaga założenia konta w systemie ani personalizowania ustawień tego konta. Od początku testowego publicznego działania Fali pasażerowie zakupili ponad 360 tysięcy biletów wszelkiego rodzaju, od jednorazowych po roczne – mówi Radomir Matczak, prezes InnoBaltiki.
Według przedstawicieli spółki, tak duża ilość sprzedanych biletów umożliwiła już zidentyfikowanie większości mankamentów i niedogodności oraz sukcesywne ich eliminowanie. Teraz podobny proces czeka element kolejowy systemu Fala. W związku z tym przedstawiono trzyetapowy plan testów publicznych w ramach połączeń Polregio oraz SKM PKP Trójmiasto (na terenie województwa pomorskiego). Pierwsi pasażerowie pojadą z Falą we wrześniu, będą mogli kupić bilety jednorazowe i okresowe w aplikacji lub portalu
Plan testów na kolei:
- Krok 1 - Zakup biletu „od-do” w aplikacji oraz na portalu (wrzesień 2024 r.)
- Krok 2 - Zakup biletu „od-do” na falomacie (termin zależny od ustabilizowania systemu w poprzednim kroku)
- Krok 3 - Podróż dynamiczna „check-in – check-out” (termin zależny od ustabilizowania systemu w poprzednim kroku
)
– Pierwszym krokiem będzie udostępnienie podróżnym zakupu biletów kolejowych na z góry określoną trasę. Odbędzie się to dwuetapowo, najpierw przez aplikację i portal podróżnego, a następnie w falomatach. W ostatnim kroku wprowadzimy sprzedaż w modelu podróży dynamicznej „check-in – check-out”. Warto podkreślić, że będzie to pierwsza taka taryfa kolejowa w Polsce. Nikt wcześniej nie podjął się integracji kolei i transportu miejskiego na taką skalę – podkreśla Andrzej Dopierała, prezes Asseco Data Systems.
Jak zaznaczają przedstawiciele spółki InnoBaltica, wieloetapowość wprowadzenia usługi na kolei to wyciąganie wniosków z wdrożenia systemu w komunikacji miejskiej.
– Niezmiennie podążamy metodą małych kroków, świadomi tego, że pasażerowie liczą na większe tempo. Niemniej, testy publiczne są szalenie istotne, a ich nadrzędnym celem jest wypracowanie stabilizacji technicznej i jakościowej. Na tym fundamencie chcielibyśmy przekonać organizatorów, aby wprowadzić w Systemie FALA nową, prostą i ujednoliconą taryfę, co byłoby poważnym ułatwieniem dla wszystkich pasażerów, zarówno mieszkańców, jak i turystów. Dopiero wówczas nasz powszechny i spójny technicznie system mógłby pokazać w pełni swoje możliwości. Najpierw jednak musimy udowodnić użytkownikom transportu zbiorowego swoją gotowość do tego typu rozwiązań – kończy Radomir Matczak.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź "Dziennik Bałtycki" codziennie. Obserwuj dziennikbaltycki.pl!
STUDIO EURO 2024 ODC. 6
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?