Inwestycję w Trójmieście podzielono na dwa fragmenty: pomiędzy Pruszczem Gdańskim i Oliwą oraz Oliwą i Gdynią Chylonią. Podróż na tych odcinkach wydłuży się od kilkunastu do kilkudziesięci minut.
Zmiany w rozkładzie jazdy co 3 miesiące
Pierwsze zmiany w rozkładzie jazdy pojawią się 1 czerwca. Liczba pociągów się zmniejszy, jednak te które wyjadą w trasę będą miały więcej wagonów. Szczegółów na razie brak, ale PKP PLK obiecuje, że wkrótce pojawi się kampania informacyjna dla pasażerów, która ma wyjaśnić zmiany w funkcjonowaniu pociągów.
- Pasażerowie na razie nie odczują za bardzo zmian, gdyż obowiązujący już rozkład jazdy uwzględnia utrudnienia związane z rozpoczęciem remontu - tłumaczy Andrzej Krawczyński, dyrektor projektu PKP PLK S.A. - Rozkłady będą się zmieniały co 3 miesiące. Nowy rozkład wejdzie w życie 1 czerwca, kolejne zmiany pojawią się 1 września. Uznaliśmy, że takie rozwiązanie jest lepsze niż modyfikacje co kilka dni - podkreśla.
Wykonawcy - konsorcjum firm Feroco S.A i Torpol Sp.z.o.o - mają 36 miesięcy na wykonanie zadania. Zmiany w rozkładzie będą wdrażane przez cały okres trwania prac.
- Spodziewamy się, że najtrudniejszy okres czeka nas od czerwca do grudnia - mówi Krzysztof Groblewski, dyrektor Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK. - Takie inwestycje zawsze są trudne do przeprowadzenia, tym bardziej, że na Pomorzu swoje plany mają też SKM i PKM. Dlatego w Gdańsku ma powstać lokalne centrum sterowania ruchem kolejowym, które nadzorować będzie wszystkie pociągi - wyjaśnia.
Pociągi dalekobieżne pojadą torami SKM?
Przez kilkanaście najbliższych miesięcy ruch pociągów dalekobieżnych odbywać się będzie po jednym torze. Aby udrożnić ruch, Polskie Linie Kolejowe prowadzą rozmowy z zarządem trójmiejskiej Szybkiej Kolei Miejskiej, aby spółka SKM "wpuściła" na swoje tory część pociągów.
- To jeszcze nic pewnego, ale jesteśmy zainteresowani taką współpracą, tym bardziej, że na odcinku Gdańsk Główny - Pruszcz Gdański korzystamy z torów PKP PLK - twierdzi Maciej Lignowski, prezes SKM. - Nie wiemy jeszcze, na jakich odcinkach PKP PLK chciałoby skorzystać z naszych torów. Rozjazdy mamy w Gdańsku Głównym, we Wrzeszczu, Sopocie i w Gdyni Głównej.
Inwestycja warta ponad miliard złotych
- W ramach projektu zmodernizowanych zostanie m.in. 17 wiaduktów, 4 mosty, powstanie również nowe centrum sterowania ruchem - opowiada Alina Giedryś, członek zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe. - Koszt trójmiejskiego fragmentu to ponad miliard złotych. 70 proc. pokrywa Unia Europejska. Reszta pochodzi z budżetu państwa i kredytu od Europejskiego Banku Inwestycyjnego - dodaje.
Wykonawcy zajmą się przebudową torów i sieci trakcyjnej, wyremontowaniem peronów, mostów, wiaduktów, przejazdów kolejowych i przejść podziemnych dla pasażerów. Na trasie pojawią się ekrany akustyczne. Remont przewiduje wyposażenie przystanków w pochylnie i windy przystosowane dla osób niepełnosprawnych.
- W 2014 roku z Gdańska do Warszawy pojedziemy w trzy godziny - dodaje Alina Giedryś. - Po modernizacji pociągi osobowe będą mogły się poruszać z prędkością 160-200 km/h, a towarowe z prędkością 120 km/h.
Elektroniczne tablice informacyjne na całej linii E65
Choć modernizacja trójmiejskiego odcinka dopiero się rozpoczęła, Polskie Linie Kolejowe planują ogłoszenie kolejnych przetargów.
- Kolejnym krokiem będzie najprawdopodobniej przetarg na system informacji pasażerów, podobny do tego, jaki jest zamontowany na przystankach tramwajowych w Gdańsku - mówi Leszek Lewiński z Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK w Gdańsku. - Na ekranach pojawiałyby się informacje o najbliższych pociągach na dużych i nowoczesnych ekranach. Ale o szczegółach wolałbym jeszcze nie mówić, bo dopiero przygotowujemy dokumentację.
Czytaj też:
- Trasa Warszawa-Gdańsk za miliard złotych
- W styczniu rozpocznie się przebudowa trójmiejskiego odcinka trasy kolejowej z Gdyni do Warszawy
Kliknij w zdjęcie, żeby zobaczyć fotogalerię: | ||
Wykolejony pociąg | Nadchodzi wiosna! | Zwiedzamy Westerplatte |
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?