Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

W automacie kupimy bilet na komunikację miejską. Miasto na tym nie zarobi

Redakcja
Prywatny inwestor postawi w Gdańsku 50 automatów, w których będzie można kupić bilety na tramwaj i autobus. Czemu nie zajmie się tym miejska spółka?

Do Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku zgłosił się inwestor z ofertą uruchomienia automatów z biletami. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, już w wakacje nie trzeba będzie kupować biletów w kiosku czy siedzibie ZTM.

Ponadto w automacie będzie można doładować kartę miejską. Płacić będzie można gotówką i kartą. Nadal będzie można kupić bilet w kiosku i u motorniczego.

Zgłosili się, to mają

- Firma sama się do nas zgłosiła, przedstawiła korzystną ofertę, wyszła naprzeciw naszym oczekiwaniom - mówi Jerzy Dobaczewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. - Automaty powstaną w miejscach, gdzie ciężko o zakup biletu, ale nie tylko.

Na początku powstanie ich 50, w przyszłości być może kolejne. Prywatna firma nie tylko postawi automaty i wdroży system sprzedaży biletów, ale także będzie dbała o ich utrzymanie. W zamian będzie czerpać zyski ze sprzedaży biletów.

Miasto będzie oddawało część zysków z biletów

Na czym firma będzie zarabiać? Na rabatach udzielonych przez ZTM. W 2010 roku Gdańsk miał 97 milionów złotych przychodu, największy rabat na bilety, jaki jakiś dziś udziela ZTM to 10 proc. Można założyć, że taki sam otrzyma właściciel automatów, więc zarobek będzie zależał od ilości sprzedanych biletów.

W Polsce sieć automatów ma np. Warszawa, gdzie ich obsługą zajmuje się Zarząd Transportu Miejskiego. Czemu zatem w Gdańsku zdecydowano się, aby zyski czerpała prywatna firma, a nie miasto?

- To dla nas najkorzystniejsze rozwiązanie. Nasza sytuacja finansowa jest taka, że w najbliższym czasie sami byśmy nie postawili takich automatów - przyznaje Dobaczewski.

W SKM inaczej

Inne rozwiązanie zastosowała Szybka Kolej Miejska, która zakupiła automaty z własnych środków.

- My zdecydowaliśmy się zainwestować w automaty, ale teraz czerpiemy z tego korzyści finansowe - podkreśla Marcin Głuszek z SKM. - Koszty obsługi przez firmę zewnętrzną są duże, aczkolwiek nigdy nie wiadomo jak będzie za jakiś czas.

Więcej o

komunikacji miejskiej w Trójmieście:
Twoim zdaniem: Czy to dobry pomysł, że automaty będzie obsługiwać prywatna spółka, a nie miasto Gdańsk? Może ZTM powinien zainwestować, by później czerpać z tego korzyści finansowe?

7 nadziei Trójmiasta - zagłosuj na najlepszą kandydaturę!

Lesiu Dzierżak
Baseny w Trójmieście | Kręgielnie w Trójmieście | Praca w Trójmieście | Wypożyczalnie rowerów w Trójmieście | Rozkład SKM Trójmiasto | Antykwariaty w Trójmieście | Ścianki wspinaczkowe w Trójmieście | Gokarty w Trójmieście | Siłownie w Trójmieście | Fitness w Trójmieście
od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto