Gdańsk. Niezgodności i opóźnienia w przebudowie dworca PKP
- Inwestycje dworcowe w Tczewie i Gdańsku Głównym nie zostały zrealizowane w zaplanowanych terminach umownych. W okresie realizacji inwestycji wydłużono pierwotny termin ukończenia dworca w Tczewie o 8 tygodni i dworca Gdańsk Główny o 45 tygodni. Ponadto do dnia zakończenia kontroli, tj. 22 października 2021 r., na dworcu w Tczewie, oddanym do użytkowania 3 sierpnia 2021 r., funkcjonowały jedynie kasy biletowe, a usługi i sprzedaż nie były świadczone w żadnym z 12 powstałych tam lokali komercyjnych o łącznej powierzchni 698 m2, nie generując przychodów z tytułu komercyjnego najmu powierzchni - informuje NIK
Dodatkowo, dokumentacja projektowa przebudowy obiektów w Gdańsku i Tczewie tylko częściowo spełniała założenia Programu Inwestycji Dworcowych. Z powodu popełnionych błędów i braków wymagała licznych zmian i uzupełnień dokonywanych w trybie nadzoru autorskiego.
Dworzec w Tczewie oddano do użytkowania w sierpniu 2021 r., jednak inwestor do 22 października 2021 r., tj. do dnia zakończenia kontroli NIK, nie uzyskał certyfikatu zgodności dokumentacji projektowej z "TSI PRM". Jednym z powodów był niewłaściwy nadzór nad realizacją umowy, wynikający m.in. ze złej organizacji i nierównomiernego podziału zadań pomiędzy dyrektorów projektów.
Tymczasem wiadomo już, kiedy ma nastąpić otwarcie dworca kolejowego Gdańsk Główny:
- Do tej pory wykonano już szereg prac związanych z przebudową dworca kolejowego Gdańsk Główny - mówi nam Bartłomiej Sarna, rzecznik prasowy PKP. - Obecnie wykonawca skupia się przede wszystkim na pracach wykończeniowych oraz instalacyjnych. Przy uwzględnieniu perturbacji w zakresie dostaw na rynku budowlanym spowodowanym wojną na Ukrainie oraz pandemią koronawirusa, które nie pozostają bez wpływu na szybkości realizacji inwestycji, prognozujemy, otwarcie dworca na przełom 2022/2023 roku. Całość inwestycji powinna zakończyć się w I kwartale 2023.
Wartość inwestycji przebudowy dworca kolejowego Gdańsk Główny została oszacowana na kwotę 32 675,0 tys. zł, w tym: środki z budżetu państwa 13 125,6 tys. zł (40,2%), środki własne spółki 19 549,5 tys. zł (59,8%).
NIK pochwalił rozwiązania na pomorskich dworcach
W projektach dworców kolejowych w Gdańsku Głównym oraz w Tczewie przewidziano rozwiązania mające na celu zmniejszenie negatywnego oddziaływania na środowisko i kosztów eksploatacji, m.in.:
- wymianę instalacji centralnego ogrzewania na instalację zasilaną z kotłowni gazowej;
- zastosowanie oświetlenia energooszczędnego LED oraz automatyki włączania światła;
- poprawę izolacyjności przegród budowlanych, dachów oraz stolarki okiennej i drzwiowej;
- ograniczenie niekontrolowanego przewietrzania budynku poprzez zastosowanie automatyki zamykania drzwi wejściowych;
- wykonanie systemu zarządzania obiektem pozwalającego na monitorowanie pracy oraz sterowanie instalacjami i urządzeniami na dworcu.
W projekcie dworca Gdańsk Główny przewidziano wykorzystanie wód deszczowych do spłukiwania toalet, a na dworcu kolejowym w Tczewie instalację fotowoltaiczną. W drugim z obiektów nie przewidziano w projekcie instalacji odzysku deszczówki, ponieważ przeprowadzona analiza wykazała, że nakłady inwestycyjne na tę instalację, bez uwzględnienia kosztów energii elektrycznej do pompowania wody, zwróciłyby się dopiero po ponad pięćdziesięciu latach eksploatacji.
![emisja bez ograniczeń wiekowych](https://s-nsk.ppstatic.pl/assets/nsk/v1.221.5/images/video_restrictions/0.webp)
Popłoch na hiszpańskich plażach Drony wykryły w wodzie rekiny!
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?